Nya strategier och camp i Shinjuku

Från och med igår började jag med en ny strategi med att plugga japanska, göra egna flash-cards. Har tyckt att det gått segt senaste tiden, speciellt eftersom det har varit jullov så har jag inte haft värsta motivationen till att plugga som jag hade planerat. Funderade häromdagen i fall jag skulle plugga lite med böckerna jag har men det kändes bara som en sån himla party-pooper och det var då jag drog till Akihabara istället förresten. Det var mycket roligare tyckte jag. Skäms! Jag är ju här för att plugga(?) Fast jag tänker lite på vad min homeroom-teacher sa till mig en gång också "Linda, honestly, you're not here JUST to study right?", så sa hon när vi hade ett av våra vanliga random samtal (Hon är världens mest laid-back & cool lärare jag någonsin träffat, gillar henne asmycket!)
Har tänkt på vad hon menar sedan dess (Detta kanske var 1 månad sedan?). Supersmarta eftertänksamma jag svarade ju den gången bara "...That's kind of why I came here but... yeah ._."
Men fattar att hon vill att jag ska ha kul här och inte bara plugga ihjäl mig som jag faktiskt gör i skolan, förutom under vissa lektioner då jag behöver sova men det vet ni vid det här laget.
Hur som helst, jag har kul också, jag har väldigt kul men min lärare ser mig ju bara när jag har pluggar så jag förstår hennes point of view om man säger så. Men jag kanske t.o.m har haft lite för kul under lovet och "glömt" plugget.
 
Blablabla, det jag ville komma till med flash-card(en?), jag mindes när jag började plugga japanska för ett par år sedan. Har alltid haft mina egna knep för att lära mig saker - inte för att det var jag som uppfann flash-cards men ge mig lite cred nu jag va typ 14 år ok - så det jag började med var Hiragana och Katakana. Klippte t.o.m ut korten själv från ett vanligt collegeblock. "あ" på ena sidan "A" på den andra osv. Hela det japanska alfabetet. Tränade tills jag kunde alla utantill och gick vidare till Katakana...  "ア" på ena sidan, "A" på den andra. Ja ni fattar. Ibland lät jag pappa förhöra mig också bara för att sätta lite extra pressure på det hela. Den här metoden funkade i alla fall riktigt bra för mig och det var därför jag började med den igen igår kväll. För jag känner att ordförrådet behöver utökas lite (mycket). Vanliga dagliga samtal är inga problem alls, men en gång när jag tog en promenad med värdmamma och hon börjar snacka om regeringen och politik och kärnkraftverk och miljön så var det inte mycket som min hjärna förstod. Inte ett jävla piss skulle jag kanske t.o.m säga.
Detta gjorde mig otroligt frustrerad. Hade trott upp tills dess att jag inte hade några problem längre att förstå allt vad folk säger. Crash, boom, bang, upprörd Linda.
Vi var påväg ner till Tama-center då och det första jag gjorde var (Förutom att köpa The Hobbit) att köpa en japansk-engelsk ordbok med de 5000 mest vanligt använda orden i språket. Yes, 5000 flash-cards here I come!
 
Imorgon ska jag på ännu ett sånt där skoj camp i Shinjuku. Fast den här gången är det en återförening med alla utbytesstudenter som kom samtidigt som jag. Så det blir mycket mer lek och skoj än tidigare (yaay!) Kommer väl skriva om det när det väl har skett, men kan berätta lite i förväg ^_^
Ska bo på ett Youth Hostel mitt i Shinjuku 12-14 januari. Den 12 ska jag till Ghibli Museum och sedan käka middag i Shinjuku. Den 13 ska jag till Disneyland! Den 14 ska allihopa åka en sightseeing buss tillsammans runt hela Tokyos innerstad. Ska bli fett!
 
Idag ska jag inte göra så mycket, har pluggat och läst The Hobbit och just nu kollar jag på TV lite halvt. Runt 17-tiden ska jag dock åka och bowla med Line och Hokuto och några från Lines skola. Sedan lär vi käka middag tillsammans någonstans :D
 
Hoppas ni har det bra där i Sverige! Kram
 

Kommentarer
Postat av: Storasyster

Håller med din lärare. Att lära sig något handlar inte bara om att plugga till skolan eller prov. Är rätt säker på att du lär dig en jäkla massa om både dig själv och livet bara genom att vara i Japan ett år :)

2013-01-11 @ 13:30:53
Postat av: Mamma

Allt bra i snölandet hemma :)
Ha så himla kul på lägret och på Disneyland !!

2013-01-11 @ 15:13:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0