Dagen innan informationsmötet

Hej!

Idag är det lördag, den 12 Maj 2012 :)
Jag övningskörde för första gången idag! Väldigt roligt men väldigt svårt, vi får väl se om övning ger färdighet ;)

Imorgon är det söndag den 13 Maj och då ska det länge efterlängtade informationsmötet äntligen ta plats! Det är nu man får all information om själva utbytesåret (läs inlägget innan) och det är nu man ska passa på att ställa alla frågor man har. Jag har därför tänkt lista upp alla mina frågor eftersom jag är rätt glömsk av mig... Så varför inte lika gärna göra det på bloggen? Det kan ju komma till nytta för någon annan en vacker dag ^^ (hoppas jag, lol)

Här är mina frågor:

1. Förberedning
  • Vad behöver man ha med sig?
  • Hur mycket av allt (t.ex kläder) ska man packa?
  • Kommer man ha någon kontakt med sin värdfamilj och/eller kontaktperson* innan man åker?
(*= kontaktpersonen är den du vänder dig till när du har frågor/problem etc. under ditt utbytesår, han/hon bor i  värdlandet och fungerar som en slags mentor för dig och kommer därför också hjälpa dig speciellt i början av året när man är lite nybörjare så att säga)

2. Resan & Ankomsten
  • Hur många åker från Sverige?
  • Hur funkar Soft Landing Camp**?
  • Kommer man hamna i samma region som andra utbytesstudenter?

(** = Soft Landing Camp är som ett litet läger precis när man kommer fram till sitt värdland, det håller på under 3 dagar. Däremot vet jag inte riktigt vad man kommer få göra där förutom att träffa andra utbytesstudenter)

 

3. Värdfamiljen

  • Presenter till värdfamiljen
  • Hur många värdfamiljer kommer man bo hos? (Gäller Japan)
  • Ungefär när är det vanligt att man får reda på sin värdfamilj?


4. Under året

  • Utgifter varje månad
  • Kommer man att ha kontokort eller kontanter?
  • Mobil?
  • Skolklubb, vad är vanligt?
  • Vilka ämnen kommer man att läsa i skolan?
  • Kommer man stanna i samma skola och klass när det nya läsåret börjar? (Läsåret startar i April i Japan)

 

Det var typ det jag kom på nu i stunden :) Imorgon skriver jag om hur det gick på mötet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0