Tankar om infomötet

Hej!

Igår kväll skrev jag en liten sammanfattning om det här infomötet som tog plats igår söndag den 13 Maj. Jag tänkte nu skriva mer om vad jag tyckte om det, mina intryck, känslor och nya förväntningar.

Till att börja med är jag riktigt glad över att de hade ett eget möte för oss som ska åka till Japan, anledningen till att det behövdes är till stor del för att Japan är mycket annorlunda från andra länder kulturmässigt men även för att det är det tuffaste landet att åka till som utbytesstudent. Det är tufft i skolan, det är dyrt att leva i Japan överhuvudtaget och som sagt kulturskillnaden som är stor! (Mer om kulturskillanderna i ett annat inlägg!)

Så vad tyckte jag nu då? Jo, mötet var riktigt bra! Vi fick information om följande: om explorius, om programmet, hur placeringen av studenten går till, avresan, Soft Landing Camp, värdfamiljen, skollivet, kontakter/kommunikationer, japansk kultur, hur man ska hantera hemlängtan, regler, vad som gäller för besök/resor och t.o.m hemresan fick vi information om! Mötet täckte nästan alla mina frågor, det var precis allt man behövde... Eller? Ett par av mina frågor blev ärligt talat inte besvarade, det var inte riktigt läge att ställa dem framför alla föräldrar... Men! Vi hade en f.d utbytesstudent där som var i Japan 2010-11, Ellen, hon hade svar på resten av mina frågor som jag ställde när vi blivande utbytesstudenter fick sitta ensamma med henne - utan föräldrar - och då måste jag bara säga att det direkt blev mycket mer avslappnat :) Det var skönt att vi bara var tjejer också, så det blev ett riktigt tjejsnack med Japan som ämne, det var precis vad vi behövde!

Hur är mina förväntningar nu? Under mötet hade jag fjärilar i magen... under hela mötet! (Låt mig påminna om att det varade mellan 13.00 - 17.30!) Och efter mötet insåg jag att det här är på riktigt! Det kommer att ske, det är inte längre något som jag bara har gått och fantiserat om! Jag kommer verkligen att åka till mitt andra hemland och stanna där ett helt år den här gången! Och den känslan går nästan inte att beskriva... Jag är så lycklig och tacksam över att jag kommer få uppleva det här. Om någon som läser detta funderar på att åka iväg som utbytesstudent eller åka och bo utomlands en längre tid överhuvudtaget, till er säger jag bara ta chansen om ni får/har den! Ni kommer inte att ångra er, känslan av att ta ett sånt här stort steg är enorm, enormt bra!

Under den närmaste tiden framöver blir det mycket inlägg om mina förberedelser och tankar/tips/åsikter och jag har - i stunden som jag skriver detta - ännu inte gjort min blogg officiell så att säga, d.v.s att bara ett fåtal av mina närmaste vänner känner till den här bloggen. Så när du nu läser detta, tveka inte på att kommentera och ställ gärna frågor till mig!!! Puss på er!

Här har ni en länk som jag läste under en engelska lektion i skolan, riktigt bra tips och guide:
Advice, like youth, probably just wasted on the young

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0