Så blev det nytt år

Min farmor och faster tyckte det var konstigt att jag aldrig ätit ål förut, nästan lika konstigt som mina grannar tyckte att det var när jag sa att "Det här är första gången" då de serverade mig en kosvanssoppa till frukost.
 
Och oj vad kul det var också alla garvade åt det, hänger inte riktigt med här i Japan ibland ärligt talat. Kul är det i alla fall, och det var gott med kosvans till frukost och ål till middag.
 
Hej!

Long time no see, min dator har varit inne på lagning de senaste veckorna, forgive me.
Men shit vad jag ska blogga nu alltså, här har det hänt grejer!
 
Okej, jag har jullov. Har haft jullov sedan den 22 december men tekniskt sett inte förrän efter den 26 för det var då dansklubbens julshow var. Det gick bra, riktigt bra faktiskt, såhär bra gick det:
「http://www.youtube.com/watch?v=CnN_Og7nlRg&feature=youtu.be」
 
Den 27 december tog alla sempais (seniors) "examen" från dansklubben, vi samlades i skolan, det var lite uppträdanden från folk från dansklubben, lite parodier på folk, tal, väldigt mycket tal och till sist åt vi lunch tillsammans i skolans cafeteria. Det var fint men sorgligt, kommer sakna mina sempais :(
 
Den 28 december åkte jag till Tsukiji (världens största fiskmarknad) och till Ueno parken. Det var trevligt, men det hände inte så mycket haha så... Yes moving on
 
29 december, åkte och hälsade på farmor och faster! Vi käkade lussebullarna jag hade bakat och pratade om allt möjligt, jättemysigt var det. Det bästa var att min farmor åt lussebullen med chopsticks och sedan hällde hon strösocker på den XD Hon häller socker på allt för den delen, t.ex när vi drack kaffe hällde hon 5 eller 6st sockerrör (sånna man får på cafén) i den rätt lilla kaffekoppen... Det var säkert supergott.
 
30 december var det dags att förbereda inför nyår i Japan! Nyår i Japan var speciellt måste jag säga. Förberedelserna består mest av att städa överallt i hela huset och laga jättemycket nyårsmat (osechiryouri) och bara chilla hemma i huset.
 
På nyårsafton var jag också bara hemma, men det var skönt att ta det lugnt (även om jag mest lagade mat hela dagen) för jag har i stort sett varit upptagen hela tiden sen jag kom hit haha.
Juste min mystiske värdbror kom hem under nyår också. Varför är han så mystisk för?! Eller ja jo, han är ju inte det längre men om vi ska ta det hela från början så är han det. Orkar inte skriva om allt, men ni som vet, ni vet. Nu berättar jag bara från nyår för det var då det roliga började XD
Egentligen började det den 30 december, mina värdföräldrar sa att sonen skulle komma hem på nyårsafton alltså den 31 december, eller e det bara jag som tror det är rätt datum(?) Och jag visste att jag skulle vara ensam hemma på förmiddagen den 30 så jag tog det chill och sov ut ordentligt, gick upp lite efter 10, kommer ner till vardagsrummet och det första jag lägger märke till är en iPhone på vardagsrumsbordet. (PS: mina värdföräldrar e 60+ = De har ingen iPhone) "Hmm.. Vad konstigt", tänkte jag. "Har de skaffat en iPhone?o.O Jaha ok, va skoj!"
Jag är fortfarande nyvaken så jag payar inte alltför mycket attention och går vidare mot kökssidan för att göra mig lite frulle. Då ser jag en okänd kappa hänga över en av kökstolarna.
"o.O'"
Blir lite skeptisk och paranoid och nojig, har en tendens att överreagera. Blir rädd men sedan kom jag på att "Aha, det är den där mystiska sonen de har" Kanske.
Så jag går ut till hallen och やっぱり、där står ett par okända skor. (Kunde bekräfta att skorna inte tillhörde mina värdföräldrar eftersom de var dubbelt så stora).
Sen var jag tvungen att bekräfta allt en sista gång så jag smög upp till andra våningen igen för att se om dörren till hans rum (som ligger precis mittimot mitt) var öppen eller stängd. Den är alltid öppen eftersom han inte bor hemma. Nu var den stängd.
Kände mig som en riktig detektiv! 5 sekunder senare kände jag mig som en ninja för jag ville inte väcka honom och mina värdpäron var ju inte hemma så det skulle bli superawkward och stelt om han vaknade! Behöver jag ens förklara varför? XD ...Tänk själva att bo hemma hos en familj och så måste man hålla uppe en konversation med deras son som man träffat en gång i hela sitt liv och som den enda gången verkade super-anti-social och ja... Vad ska man prata om? Typ "Tja, ehm... Nu.. bor jag här. Du.. brukade också göra det va?"
 
Hur som helst, mina värdföräldrar kom som tur var hem innan han vaknade. Visade sig att han kommit hem halv 5 på morgonen = Deep sleep fram till typ 3 på eftermiddagen. Han skulle stanna hemma tills den 3 januari. Och det var väl halv...kul? Eftersom människan inte yttrar ett ord och han var mer inte hemma än hemma under hans vistelse här.
 
Men!
Kvällen/natten den 2 januari kom en chockerande förändring - Han pratade! ∑(O_O;)Shock!!
Haha. På dagen hade jag varit i Yokohama och sett min skolas fotbollsmatch tillsammans med vPappa och vMamma. När vi kom hem runt middagstid hade sonen - Kenji heter han för den delen - precis vaknat (/*^^)/-!!
Sen på kvällen när vi satt och kollade på tv tillsammans, klockan kanske var lite efter 23, så säger han att han vill ha kaffe. vMamma frågar om jag också vill ha kaffe, jag tänker inte som vanligt "Ja, jättegärna!"
Drack kaffe.
Klockan närmar sig midnatt, hej koffein, superkul!
Värdmamma säger "Nej nu ger jag upp, den som lägger sig sist får släcka och stänga av allt, godnatt! Förresten Linda, ska inte du också sova snart?"
"Du gav mig nyss kaffe...(・_・?)", tänkte jag.
"Ehmm.. Jag är inte trött", sa jag. (*>_<*)
Så var det jag och den mystiska antisociala värdbrorsan kvar. "Toppen...(~_~)"
Men!!
Shit vad han började prata! Så fort både värdmamman och värdpappan inte var där blev han som en helt annan person XD Vi snackade rätt länge och om massa olika grejer, kul att äntligen lära känna människan! Det bästa var när jag frågade vad han jobbade med (han jobbar typ med att hyra ut lägenheter eller nåt sånt) Sen frågade jag, "Jaha, är det kul då?"
Svaret, "Ja det är ju kul för man träffar massa olika människor och så får man prata jättemycket så det är ju kul"
Höll nästan på att börja garva då, men jag höll mig d=(´▽`)=b
 
3 januari, åkte till Harajuku med en kompis från dansklubben. Älskar mellandagsrean i Tokyo!!! Ska utan tvekan hit runt nyår nästa år bara för att shoppa på rean ლ(́◉◞౪◟◉‵ლ) Måste ju sorligt nog tänka på resväskans vikt redan nu så jag verkligen håller mig för att shoppa! :'( Jag shoppade såkart. Men vafan, no judging, jag är i Tokyo... I need say no more. Fast jag har lovat mig själv och min resväska att inte köpa skor. Får se hur det går.
 
4 januari. En riktigt oväntad dag måste jag säga. Min plan var: att chilla hemma och dega vid kotatsun (bordet i vardagsrummet med värme under och ett täcke runtomkring^_^) Gick t.o.m ner till Tama Center för att köpa en ny bok som jag kunde mysa med, hade precis läst ut boken jag fick av mamma i julklapp ("Gör vad du vill") Tack förresten mamma för att du skickade en bok som handlar om en tjej i min ålder som försöker ta livet av sig, jättebra läsning.
Fast när vi hade käkat lunch ringde Kenji och var lite spontan för en gångs skull (lol det var taskigt sagt men det e sant hahaha) och bjöd hem oss till hans mansion. (Obs, mansion i Japan betyder inte ett mansion. Det betyder en pytteliten lägenhet) Så vi åkte på en gång, tog lite mer än 1 timme att komma dit. Det var nice, jag fick massa grejer av honom, T-shirts, halsduk, mössa en dunjacka t.ex. Jättesnällt av honom! Han hade lite stora kläder som han gav mig och sa att han tänkte att det kanske passade till dansklubben :D Fett schysst!!
Och när han gav mig dunjackan sa han eftersom det börjar bli riktigt kallt nu och han märkt att jag inte har någon riktigt varm jacka ^^ Världens bästa värdbrorsa har jag fått!! :D
Och jackan jag hade innan är också hans gamla jacka förresten haha.
Fast vi stannade kanske lite mer en 30 minuter bara sedan sa värdmamma "Nej, här finns det ju inte mycket och göra, nu åker vi hem igen"
Min reaktion, "Men vi kom ju nyss och det tog över en timme att komma hit... ∑(O_O')"
(Hans mansion låg nära Ikebukuro, en rätt stor station i Tokyo)
Så jag sa, "Aa ok, men då tror jag att jag passar på att åka till Ikebukuro ett tag eftersom vi ändå är här"
Det slutade med att mina värdföräldrar åkte tillbaka hem men jag och värdbrorsan drog till Ikebukuro tillsammans :D Vi åkte högst upp i Sunshine mall (känd byggnad med utsiktsplats på 60 våningen, akvarium, planetarium osv) Där uppe drack vi kaffe och pratade om massa olika saker. Vi kom dit runt 5 halv 6 ungefär, vilket var perfekt för solen hade börjat gått ner och det var nästan inga moln på himlen så man såg Mt.Fuji också! Man såg i och för sig hela Tokyo men Fuji var helt klart finast!
Asbra dag måste jag säga, och tror jag kan säga att jag fått ännu en till storebror (╹◡╹)凸 Happy happy!
 
Den kvällen fick jag reda på att mina värdföräldrar var tvungna att plötsligt åka till Osaka. Inga detaljer här men jag har bott hos mina grannar de senaste dagarna. Vilket som vanligt är askul eftersom de har 4 barn :) Jag har ju blivit jättebra kompis med dottern, Sona, som är lika gammal som mig. Så de senaste dagarna har bara varit toppen!
Den 6 januari skulle jag egentligen åkt till Kawasaki och hängt med min dansgrupp på något sportcenter av något slag. Men jag vet inte, jag bara orkade inte XD Haha haft fullt upp, kanske därför. Men kände bara för att ta det lugnt hemma i huset. Vilket jag gjorde. I en timme kanske. Sedan var det tråkigt tyckte jag och så ringde jag Johannes och fråga om han ville ses. Så vi drog till Akihabara och Line från Norge följde med också. Speciell dag. Gick på maid-café för första gången i mitt liv. Det var första gången för alla 3 förresten.
"Happy, happy, nya nya"
Det fanns ingen hiss upp till cafét på fjärde våningen, det fanns bara "A rocket to DREAMLAND!!" Som Maid-san sa till oss x) Det var awesome.
När vi väntade på våran beställning frågade en kille som satt bredvid oss var vi kom ifrån. Sedan frågade han om han kunde joina oss. Alla tittade på mig av någon anledning, jag va tyst en sekund sen sa jag "Yeah, sure"
Snubben visade sig vara från Indien, varit i Japan endast 2 månader och jobbar på som ingenjör på Honda med att krascha bilar. Jag tror han blev min idol, fan vilket härligt jobb.
Han hade bott i Stockholm i 2 månader en gång också sa han. Och pluggat på "Kay Tee Age" - KTH haha.
Allmänt skön snubbe. Rolig dag, åkte hem och käkade krabba hos grannarna, såg en skräckfilm med Sona och somna någon gång.
 
Den 7 januari, var på karaoke med dansklubben. HELA dansklubben(!) Vilket är rätt många 70-80 pers ungefär tror jag. Vi var på ett enormt karaoke-ställe i Machida och vi hade kanske 10 rum som vi delade upp oss i men alla bytte runt lite som de ville. Kul var det. Jag skulle såklart sjunga engelska låtar för allihopa, det är ju så otroligt coolt.. Det blev LMFAO's Party Rock Anthem. Skratta inte, jag gjorde det bara för att juniorerna i dansklubben hade den på sin danstävling och alla i dansklubben känner igen den och älskar den hahaha.
Sen sjöng killarna "Linda, Linda" av The Blue Hearts för mig och det var supergulligt. Jag har det på video ^^
Planen var karaoke från kl.10-17... LITE overkill? Jag började dra mig runt 3-tiden dock. Skulle på bio med Johannes och Elli :) Vi såg "Les Miserables", den var... speciell. Inte alls som jag hade förväntat mig. Hade ju dock inte jättemycket förväntningar så kan ju vara därför. Men kul var det. Vi var de enda som höll på att dö av garv i biosalongen. Kan tänka mig att det kommer komma parodier på Les Miserables på YouTube inom en snar framtid.
 
Igår åkte jag då och hämtade min dator på Apple Store i Shibuya. Hittade också världens bästa second hand affär! Köpte på mig 2 kepsar och en grå kappa, billigt!!!
Sedan åkte jag till farmor och Tsuneko och käkade den där ålen.
 
Fan, vilken bok det här inlägget blev. Om ni lyckats läsa allt får ni faktiskt skriva en kommentar! Gäller ALLA som läser, vill se vad det blir för reaktioner, var ju längesen man bloggade :)
 
Ska lägga upp bilder nu.
 
Jag har det bra förresten om ni inte klurade ut det från den här boken jag skrev nyss. Riktigt jävla bra har jag det!

Kommentarer
Postat av: Stefan

Ok.

2013-01-09 @ 08:17:59
Postat av: Mamma

Läst uppdatering av bloggen :) ihop med en kaffe på jobbet!!! Himmel vad du kan skriva :) kram

2013-01-09 @ 09:57:44
Postat av: Tilda

Oj vad kul med ett inlägg! Jag tycker att det är jätteintressant att läsa om ditt år i Japan! :D

Svar: Ååh tack så mycket! :D
Linda Midori

2013-01-09 @ 22:35:57
URL: http://alti.blogg.se
Postat av: Storasyster

:D

2013-01-11 @ 13:29:34
Postat av: 脱毛サロン

脱毛専門店に行った経験がある女性は49%とのことです。
最近は中学生も脱毛専門店を利用しているらしい。

2017-11-23 @ 06:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0